De start: Colombo - Bangkok

30 april 2011 - Bangkok, Thailand

De laatste rit met driver Wasantha, dit keer richting het vliegveld van Colombo. Ireen is in slaapgevallen en ik houdt ook met moeite mn ogen open maar probeer nog wat te praten met Wasantha. Blij ben ik dat alles nu achter de rug is, het werk is klaar, de kater van de geweldige afscheidsborrel is bijna verdwenen, de bruiloft aan de andere kant van het land die we vandaag nog bezocht hebben is achter de rug (zucht) , het apartement is schoon overgedragen en de borg is tegen alle verwachtingen in terug ontvangen van de toch wel aardige huisbaas. Doel van de vlucht is Bangkok, het startpunt van de Azie reis naar Beijing, een 5000 km verder op. Was het plan eerst om met name te gaan relaxen, met deze planning moeten we minimaal 70 km per dag gaan afleggen, voor Irene en mij nog een discussiepuntje. J Op het vliegveld maken we nog een laatste irritatie mee met een paar sri lankanen. We kunnen de 30.000 ruppies niet inwisselen voor dollars omdat we geen pinbon hebben. Als rasechte sri lankaan houdt het heerschap achter de balie van de peoplesbank voet bij stuk en al scheldend lopen Ireen en ik maar richting Incheckbalie, toch ook wel gevoed door wat tijdsdruk…

De vlucht naar Bangkok verloopt goed en sochtends vroeg komen we op het zo moderne vliegveld van Bangkok aan.  Nog vanuit de lucht valt het me op dat het Thaise landschap rondom Bangkok zo geordend is, met snelwegen, nette wijkjes, etc, dit in vergelijking met Sri Lanka! Na een tijdje treffen we Mr. Slang aan, een Thaise collega van me die ook in Sri Lanka op het project gewerkt heeft. Met zijn luxe bus rijdt hij ons naar zijn woonplaats waar we kennis maken met zn familie en een ontbijtje krijgen voorgeschoteld. De huiskamer en keuken hangen vol met fotos van projecten waar Slang in de 30 jaar gewerkt heeft op de wereld. Het is mooi om te zien. Daarna gaan we een uurtje rusten (lees een diepe slaap) waarna Slang ons wakker maakt om Bangkok te gaan bezoeken.  Bangkok is bruisend, wat een verschil met het stille Colombo, de fel gekleurde taxi’s  tussen de eindeloze viaducten van de skytrain, de shopping malls maar met name de Thai en de duizenden eetstalletjes altijd overal. Als ik een woord zou moeten noemen bij Bangkok dan is het eten! Overal waar je kijkt, op de meest rare plekken zijn de Thai bezig om eten te bereiden en te eten op welk moment van de dag dan ook. Bangkok lijkt daarmee ook een continue geur te hebben van exotisch eten. Na een lunch met Slang en zijn vrouw, (de onovertroffen pad thai)  worden we naar ons hotel in het centrum van de stad gebracht. Z’n dochter is er HR manager en we kunnen er een nacht gratis verblijven. Het hotel is luxe met een mooi zwembad op het dak maar het ligt midden in de exotische wijk en we zitten dan ook midden tussen Bangkok’s meest bekende vertier! Gezellig! EInde van de middag boeken we een trein ticket vanaf het station Hua Lumpung naar de grens met Laos voor over twee dagen daarna gaan we richting Kao Sao road, de touristische maar wel gezellige wijk voor backpackers waar je van alles kunt kopen en een goed avondje kan stappen. Zwetend en wel  (wat is het heet!) drinken we een biertje om de eerste dag van de trip af te sluiten.

1. Marja en Bram:
    30 april 2011
    hee lieve Reen en Daan, wat ontzettend leuk dat jullie verder gaan met een reisverslag, heerlijk om te lezen. Goed geregeld zeg, met mr. Slang! Geniet van jullie reis, leuk dat jullie nu allebei gaan schrijven, ben benieuwd naar het volgende verhaal.
  2. Margriet:
    30 april 2011
    Daan, we worden nu al blij van jou hier in Nederland! Eindelijk weer online info over Ireen en haar bezigheden ;-) Geniet van de reis!!

x Margriet

Ow Ireen, de boot is zo vet!! Gisteren al even drankjes af gedropt en hij is supergroot en hagelwit... We missen je hoor meis! Fijn dat je over 5 weekjes weer die witbiertjes en broodjes kroket kunt nuttigen met ons!
  3. Eline:
    Ouwe gekken!!

Dat klinkt weer buitengewoon spannend, zo'n nieuw land, en die nar bij de Peoplesbank zal ik hier nog wel eens even een poepie laten ruiken! @ I: nogmaals, zo gezellig dat je kwam high tea-en! Geniet en tot in Holland,

xx E
  4. Robert:
    30 april 2011
    Inderdaad erg leuk om weer wat te lezen!
    Wat is het toch handig om overal bekenden te hebben, toevallig nog collega's met een groot huis in Canada? Wil ik ook wel eens heen haha.

Heel veel plezier daar en ik zal deze site in de gaten houden. Tot over een paar weekjes!
  5. Leontien:
    Hoi Daan en Ireen,
    Ieder jaar met koninginnedag in een ander exotisch oord ? ;-P
    Heel leuk dat jullie een verslag maken.... oh nee, ouderwets woord: een blog bijhouden. Veel plezier !!!
  6. Susanne KlG:
    30 april 2011
    He lieverd(s)! Alles goed met jullie? Fijn dat er weer van alles geupdated wordt! Geniet ervan! Xxx
  7. Gerben:
    30 april 2011
    Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit leuker vindt dan een weekendje Terschelling ;-). Super vet man! Enjoy zou ik zeggen! Ik hou me aanbevolen voor de eerst volgende reis die je gaat maken (dat zou wel eens Terschelling kunnen zijn, maar dat terzijde).

Latorrr!
  8. Bonpa en Toke:
    Lieve Irene en Daan

Fijn weer van je te horen Irene en nog fijner dat alles goed met je (jullie) gaat.
    Uiteraard blijven we jullie verslag met veel belangstelling volgen.
    Zoals je wel zult begrijpen, verheugd Bonpa zich erop kennis te maken met Daan....Hij zal nog even geduld moeten hebben.
    wij wensen jullie een heel goede reis, geniet ervan en een dikke kus van Bonpa en Toke
  9. Chris_Ria:
    1 mei 2011
    Hoi Reen en Daan,
    wij zitten nu hier aan een hollands bakje koffie jullie superleuke reisverslag te lezen. We hadden hier een zeer gezellige Koninginnennacht met de nodige biertjes. Geniet lekker van jullie ongetwijfeld mooie trip. We kijken uit naar jullie volgende verslag. En als jullie terug zijn zit BonPa toch nog in Frankrijk dus dat geeft Daan nog wat ruimte om zich voor te bereiden....
    Groetjes XX Papa,Ria/Rietje
  10. Sue:
    1 mei 2011
    Hoi Daan en Irene (aangenaam),
    Leuk om jullie reisavonturen te lezen. Ik krijg spontaan zin om er op vakantie te gaan, alleen al vanwege het heerlijk beschreven eten! :) Hebben jullie ook al wat mooie foto's om op de site te zetten, ben erg benieuwd!
    Geniet ervan!
  11. Esther:
    4 mei 2011
    Dankje Daan dat we eindelijk weer op de hoogte kunnen blijven van Sleven's avonturen! :) Geniet nog van de laatste weekjes en volgens mij komen we bijna tegelijk thuis! :)

Liefs, x!