Bangkok 2

4 mei 2011

Op dag twee vallen we met onze neus in de boter. Het enige wat niet gelukt was in Colombo is om voor een goede prijs wat pakken te regelen. Op straat komen we in contact met twee aardige thai die ons de weg wijzen en ons wat tips geven voor minder touristische plekken. Zo rijden we voor bijna niets met een tuktuk je naar een mooi tempeltje met een gigantische gouden Buddha, geen tourist te bekennen. We hadden er al van gehoord maar vanwege het nieuwe jaar en de succesvolle thaise export heeft de regering voor een aantal dagen thai de mogelijkheid gegeven goede kwaliteit pakken te kopen via de export branche. Een Amerikaanse man die we tegenkomen is verrast te horen dat we dit weten en vertelt ons er zelf ook heen gegaan te zijn. Ook vertelt hij dat je een membership card krijgt waarmee je later meer pakken kan kopen. Hij laat de membership card zien en we besluiten toch te gaan kijken. Aangekomen in het export winkeltje kiezen we na lang discussieren voor een aantal pakken om ze op te laten sturen naar nederland..
SMiddags eten we een bord heerlijke noodles op straat en proberen te bedenken waarom we zo geluk kunnen hebben. Savonds dineren we met de familie met Slang in een gezellig restaurant en als we het hele verhaal vertellen en de blikken van Slang zn familie zien weten we eigenlijk meteen genoeg. Het zal toch niet dat die Amerikaan, en die mensen op straat, en die tuk tuk driver...
Ja.... we zijn genaaid, en hard ook! De grootste discount trap ooit! Dit was niet even een praatje van de bekende tuktuk drivers, dit kostte de hele dag om ons zover te krijgen. Een kijkje op google is genoeg, al sinds2007 zijn er posts te zien van dit exacte verhaal. De pakken daar kun je naar fluiten! Het is jammer van de paar honderd euro maar het erge is hoe je zo gebrainwashed kunt worden door verschillende mensen die werkelijk perfect op elkaar ingespeeld zijn, het zo nonchalant acteren! Misschien wel bewonderingswaardig, maar het is ook een goede les om mensen nog meer te wantrouwen op de deze wereld. zo

De volgende dag bezoeken we nog een politiebureau maar daar krijgen we enkel maar een domme blik van de agent die waarschijnlijk zijn graantje meepikt. We besluiten dat de hele kliek er lekker een feestje van mag geven en we besluiten bangkok in te gaan de laatste middag. We pakken het bootje over de grote rivier en lopen dan nog rond door de eindeloze markt van chinatown. Daarna de skytrain terug naar Sukhumvit. Het is spitsuur en het verkeer staat helemaal muurvast, de enige manier om snel naar het hostel te komen is per motor taxi. Het is eigenlijk levensgevaarlijk op de scooters over de vierbaanswegen en hard druk ik mn knieen naar binnen om de zijspiegels te ontwijken. Het gaat vliegensvlug. Als we bij het stoplicht staan geeft de driver me een helm die ik moet opzetten. Police zegt ie en ik realiseer me dat er ook wel een andere reden was om dat ding op mn kop te zetten maar ja. We nemen nog een duik in het zwembad in het hotel en gaan dan richting Hua Lumpung station voor de reis naar Laos. We hebben Bangkok ervaren zoals je Bangkok misschien wel moet ervaren. We hebben het van de echte Thaise zijde gezien met Slangs familie en ook vanuit de naieve touristische zijde. Meer Bangkok dan dit krijg je niet. LOL

1. Chris_Ria:
    5 mei 2011
    amaiiii. Reen, dit verhaal doet me aan Barcelona denken.... Ze hebben jullie goed 'ingepakt'. Heel veel plezier in Laos. XRia